Sider

onsdag den 5. januar 2011

Små runde krudtugler

Sværhedsgrad: begynder
Hæklenål: 3
Garntype: 100% bomuldsgarn
 
 
Hækl 4 lm og saml til en ring med 1 km, hækl 7 fm i ringen.
 
1. omg: *2-i-en* i alle 7 fm (= 14)
2. omg: *1 fm, 1 udtagn.*, gentag 7 gange (=21 m)
3. omg: *2 fm, 1 udtagn.* gentag 7 gange (=28 m)
4. omg: 28 fm
5. omg: *3 fm, 1 udtagn*, gentag 7 gange (=35 m)
6. omg: 35 fm
7. omg: *4 fm, 1 udtagn*, gentag 7 gange (=42 m)
8. - 16. omg: 42 fm
17. omg: skift farve (hoved), denne omgang hækles nu i bagerste maskeled for at indikere skift fra krop til hovedet. 42 fm.
18. - 21. omg: 42 fm (gennem begge maskeled)
22. omg: *5 fm, 1 indtagn* gentag fra * til * 6 gange (=36 m)
23. - 24. omg: 36 fm
25. omg: *4 fm, 1 indtagn* gentag fra *til* 6 gange (=30 m)
26. - 28. omg: 30 fm, luk af
 
Vinger:
1. omg: Hækl 6 lm (disse lm afgør hvor lange vingerne bliver - ønsker man længere vinger kan man øge antallet af start lm'er). vend med 1 lm, og hækl nu 1 hstgm i 2 lm fra nål, fortsæt rækken ud med hstmg.
2. omg: vend med 1 lm og hækl 5 fm til enden - lav en "3-i-1" dvs. 3 fm i samme maske. Der hækles nu i U-form hvilket vil sige at du bare fortsætter med 1 fm i hver af de næste masker til du når toppen.
3.omg: vend med 1 lm og hækl 6 fm, 1 '3-i1', og 6 fm til top. Bryd garnet og hæft den ene ende - den anden ende kan du bruge til at montere med. Lav endnu en vinge magen til.
 
Næb:
Næbet laves på samme måde som vingerne, dog kun med 4 lm som start og 2 runder i alt!
 
Øjne:
1 omg: Hækl 4 lm, saml til en ring, lav 6 fm i ringen.
2. omg: Hækl 2 fm i hver fm fra forrige runde (= 12 fm)
3. omg: Hækl 1 fm i første fm, 2 fm i næste - fortsæt med *1 fm, 2 fm* runden ud. (=18). Bryd garnet. Sy en knap på, og lav endnu et øje magen til.
 
Monter nu øjne, næb og vinger og put fyld i uglen.
 
Uglens horn dannes når hoved hækles sammen for oven således:
læg uglen fladt ned, så der er 15 m på for- og bagside. Hækl for og bagside sammen gennem begge maskeled. Hækl i første maskepar: 1 fm, 1 hstgm, herefter 3 hstgm i de næste 3 m, så hækles der 7 km, og dernæst 1 hstgm i hver af de 3 næste m, afslut med 1 hstgm & 1 fm i sidste m.
 

21 kommentarer:

  1. Tak for denne skønne opskrift! I det hele taget tak for din skønne blog, den er SÅ inspirerende!!

    Se min ugle her:http://www.annalysestrik.blogspot.com/2012/01/ugler.html

    SvarSlet
  2. I would love to make the owls, but is there any way you could have the instructions in english or german?
    Thanks Cornelia

    SvarSlet
  3. Hi Cornelia, the pattern is available on Ravelry in English: http://www.ravelry.com/patterns/library/woo-hoo-owls
    I believe you should be able to view it as a guest if you don't have a ravelry account. Have fun :-)

    SvarSlet
  4. Nu fik jeg kastet mig over hækling og en krudtugle. Tusind tak for dig og din blog til inspiration. Jeg er ikke lige verdensmester til hækling endnu, men nu fik jeg da lavet det første projekt. Se den her: http://lindsstrikkepind.blogspot.com/

    SvarSlet
  5. jeg er helt forelsket i de ugler...selvom jeg ikke har hæklet meget, bliver jeg nødt til at forsøge mig med disse.

    SvarSlet
  6. Hej.

    Jeg har lavet en af dine skønne ugler.

    Du kan se den her:

    Frulillablaa.blogspot.dk

    SvarSlet
  7. Det er nogle fantastiske ugler! Tak for opskriften.

    SvarSlet
  8. Hej. Jeg er igang med dine flotte ugler. Jeg er interesseret i at høre, hvad du har puttet inden i dem - altså som fyld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Frederikke, jeg bruger fiberfyld - eller vat. Hvis de skal kunne stå - så kan man putte en flad sten i bunden :-)

      Slet
  9. Tak for opskrift :D Mit resultat blev ikke så godt som dit, men...hihihi. Jeg har linket til din opskrift på min blog :)

    SvarSlet
  10. Halløj . Lækker opskrift . Men kan du evt forklare vingerne ? Går kold når jeg skal lave 3 i 1 :/

    SvarSlet
  11. Hej :)
    Sikke en fin ugle :)
    Hækler du med dobbelgarn, eller hvordan får du den til at være så tæt ?
    Og hvor kan man købe fiberfyld - er det bare i hobbyforretninger ?
    VH Susanne

    SvarSlet
  12. når du skriver at du samler i en ring, er det så en magisk ring du laver eller?
    Jeg er lige startet med at hækle, så det er en jungle at følge med i :)

    SvarSlet
  13. Hvor høj og bred (i cm.) er uglen?? Er ved at hækle fuglene fra minkreativeverden.dk til en uro. Kan uglerne gå sammen med i størrelse??
    De er super skønne :-)

    SvarSlet
  14. Hej
    Jeg søger små ugler, som de søde ugler, du har lavet her. Jeg skulle bruge dem ved et julemarkedet i slutningen af 2016 og det betyder jo salg. Du skriver imidlertid, at opskriften ikke må bruges til kommercielt salg - gælder det stadig? - og går salg fra et julemarked ind under kommercielt salg? - Jeg vil blive rigtig glad for din kommentar, da julen jo står lige for døren ;o) - Mange hilsner Karina

    SvarSlet
  15. Hej
    Jeg hækler til velgørenhed, (sumpskildpadder.dk) De sælger de tøjdyr jeg hækler og det de får ind går så til driften, dyrelægeregninger, foder osv. Må jeg bruge denne her opskrift til det formål? Mvh Kirsti kirsti_mt@hotmail.dk

    SvarSlet
  16. Jeg har prøvet at finde opskriften på Pinterest, men kan ikke få den til at downloade på dansk. Det kunne jeg godt på din kanin.

    SvarSlet