Sider

torsdag den 21. juli 2011

Fin og feminin vintage mobiltaske

Forleden aften fik jeg lige en kreativ åbenbaring, og det blev til ikke kun 1, men 2 skønne hæklet mobil tasker - den ene må I dog have lidt til gode endnu, da den stadig mangler noget pynt, men i bedste vintage stil får I denne.
Sådan ser den ud forfra


og bagfra

og indeni


Den måler 8 x 14 cm og utrolig let at lave! Hvad synes I?

Her er opskriften:

Tilføjet: 21-07-2011
Sværhedsgrad: begynder/øvet
garntype: 100% bomuld 
Hæklenål: 3
Start med 30 lm, vend med 3 lm, og hækl 29 stgm rækken ud, vend igen med 3 lm, og hækl ligeledes 29 stgm rækken ud. Der laves i alt 19 rækker. 
Klip et stykke stof der passer med dette hæklet stykke. Zigzag kanterne og lav et ombuk af ca 1-2 cm vejen rundt. Sy fast (med maskine) før tasken syes/hækles sammen og før toppen monteres. 
Toppen hækles således:
1. omg: start med 4 lm og saml til 1 ring. I ringen hækles der 10 stgm, saml med 1 km. Dernæst hækles der 4 lm, spring 1 m over, *½ stgm, 2 lm, spring 1 m over* i alt 5 gange (= 6 stolper med 2 lm mellemrum).
2. omg: 1 lm, dernæst hækles der i første lm-bue fra forrige omgang *1 fm, 4 stgm, 1 fm, 1 lm*. Gentag *-* omgangen rundt. 
3. omg: 5 lm (= ½ stgm & 3 lm) efterfulgt af 1 fm i midten af muslingen fra forrige omgang, *3 lm, ½ stgm i fm'en efter muslingen, 3 lm, 1 fm i midten af næste musling*. Gentag *-* omgangen rundt.
4. omg: 1 km til første lm-nue nåes, 3 lm, 1 stgm, 3 lm, 2 stgm om første lm-bue fra forrige omgang. *2 stgm, 3 lm, 2 stgm om næste lm-bue*, gentag *-* runden ud.
5. omg: 1 km til første lm bue nåes 3 lm, 2 stgm, 3 lm, 3 stgm i første lm-bue, dernæst fortsættes der i næste lm-bue *3 stgm, 3 lm, 3 stgm* - gentag *-* runden ud.
6. omg: 3 lm, i første lm bue hækles der 3 stgm, 3 lm, 3 stgm efterfulgt af ½ stgm mellem de 2 x 3 stgm fra forrige omgang, i næste lm-bue hækles der *3 stgm, 3 lm, 3 stgm der igen efterfølges af ½ stgm i mellem de 2x3 stgm fra forrige omgang*. Gentag *-* runden ud!  
Hæft ender og montér toppen som på billederne. Sy en knap fast og voila - et styks feminin vintage mobil taske..

21 kommentarer:

  1. Wow- denne var rålekker!!! Fristet veldig å prøve å lage en slik en!

    SvarSlet
  2. Hej...jeg har opdaget at du har glemt den 3. række i din opskrift

    SvarSlet
  3. Åh nej - det er jeg ked af det, det må jeg lige rette! Tak for at du gjorde mig opmærksom på det :-)

    SvarSlet
  4. Hej - det er en skøn taske, du har lavet. Har allerede kopieret den og er rigtig glad for den.
    Og skøn blog med mange, fine idéer - må lave et link til den en dag:-)

    SvarSlet
  5. Til Anonym der lagde besked d. 20-08-2011 00.38, jeg har prøvet opskriften af i går aftes - og alt synes at være beskrevet korrekt. Er der nogen andre der har haft problemer med denne opskrift?

    @Vivi - tak for din ros :-)

    SvarSlet
  6. Hej. Sikke en fantastisk blog du har, og hvor er det bare stort at du deler ud af dine opskrifter. Jeg er specielt pjattet med dine ugle/pingvinnøgleringe. Jeg er fast læser fra nu af.

    SvarSlet
  7. Hejsa.Er vild med dine hæklede ting,tak for at du deler dine opskrifter :) Er selv kommet igang igen,med at hækle :)

    SvarSlet
  8. Davs, sidder og laver sidste omg. på klappen, og glæder mig til at besøge mors symaskine på Torsdag, bare rigtig sød. Rigtig glad for du deler dine opskrifter. Du er nu på min faste læse liste.

    SvarSlet
  9. For en nydelig mobil veske. Takk for at du delte oppskriften. Jeg delte link til siden din på min lille blogg :D
    Du er flink! Mye fint her.

    SvarSlet
  10. Jeg fandt ud af, at tasken passer perfekt som etui til Tampax, så nu har både min datter og jeg en. Tak for opskriften ;o)
    Lisbeth

    SvarSlet
  11. Hej.
    Er det muligt at købe denne søde mobiltaske, hvis man ikke selv er god til at hækle? I så fald passer den så til iPhone´s og hvad koster den?
    Hilsen Nadia :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nadia,
      det er desværre ikke muligt at købe denne mobiltaske. Der ikke andet for at du må lære at hækle ;-)
      Mvh Sus

      Slet
  12. Jeg har lidt svært ved at se, hvordan du får 10 stgm til at være på 4 lm? (henviser til starten på toppen). Ellers er den godt nok fin :)

    SvarSlet
  13. Hei, takk for fint mønster. Måtte hekle 12 stgm i luftmaskeringen for å få til 6 stolper med 2 lm mellomrom , ref: runde 1 i Toppen.

    SvarSlet
  14. Kjempesøt, den skal jeg prøve å lage :) Nøkkelringen har jeg laget, syns de er kjempesøte:) Klem

    SvarSlet