Sider

tirsdag den 27. september 2011

Hæklet pulsvarmere i det dejligste mini-alpakka

Disse pulsvarmere er utrolig fine, de er nemme at lave og ikke mindst skønne at have på!
 
 
Sværhedsgrad: let øvet
Garntype: Sandness mini alpakka
Hæklenål: 3

Hækl løst en række lm som passer i omkreds på din underarm (mål omkreds ca 5-6 cm fra håndryk). Antallet af lm skal være deleligt med 3 + 5.

1 rk: 2 stgm i 5. lm fra nålen, *spring 2 lm over, 2 stgm-1 lm-2 stgm i næste lm*. Gentag fra * til * rækken ud. Slut rækken med 2 stgm-1 lm-1 stgm i sidste lm.

2 rk: 4 lm, 2 stgm om lm fra forrige række, dernæst hækles *2 stgm-1 lm-2 stgm om næste lm bue*

3. rk gentag nu række 1 og 2 skiftevis indtil ønsket længde er nået. (Det er da nemt :-))

Slut af med en række fm på vrangsiden, og dernæst muslige mønster på retsiden i toppen:

Start med en lm, 1 stgm i 2 fm fra start, 4 stgm i samme maske, spring 2 m over og hækl 1 fm i næste maske, forsæt med *spring 2 m over, 5 stgm i næste m,  spring 2 m over 1 fm* rækken ud. Bryd garnet og hæft ender. Sy ca 2½ til 3 sm sammen for oven og lad ca. 5-6 cm forblive åbne til tommeltotten og sy næst resten sammen. Hæft ender.

Montér den anden pulsvarmer på samme måde!

18 kommentarer:

  1. jeg er i fuld gang med at prøve at hækle disse skønne pulsvarmere. jeg er dog ikke helt sikker på at jeg forstå det hele.

    Når jeg har hæklet den så lang som jeg vil have den op til tommeltotten....

    ER DET SÅ NU JEG SKAL
    Start med en lm, 1 stgm i 2 fm fra start, 4 stgm i samme maske, spring 2 m over og hækl 1 fm i næste maske, forsæt med *spring 2 m over, 5 stgm i næste m, spring 2 m over 1 fm* rækken ud. Bryd garnet og hæft ender. Sy ca 2½ til 3 sm sammen for oven og lad ca. 5-6 cm forblive åbne til tommeltotten og sy næst resten sammen. Hæft ender.

    DEN SÆTNING JEG HAR SAT IND..... er det selve "hånden" eller?

    SvarSlet
  2. Den sætning du har sat ind er muslingemønsteret øverst + monteringen! Der er ikke tommeltot eller udtagning på disse - så det er egentlig bare et langt stykke man hækler indtil man synes det er langt nok på både arm og over fingre. Det syes dernæst sammen rundt om tommeltotten. Hvis du ønsker at lave en tommel, så kan man samle masker op efter den er syet sammen. Jeg plejer at hækle 2-3 runder med alle masker, der næst tager jeg hver anden eller tredje maske ind, og hækler så 2-3 runder igen med alle masker.

    SvarSlet
  3. Ahhh, så er jeg med. Det var egentlig også det jeg tænkte jeg ville gøre, hvis jeg ikke nåede at høre fra dig i dag..... er lidt utålmodig, vil gerne være færdig. De er så søde. Tak fordi du deler og for hjællpen.
    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Det var så lidt, Helle - og det med tålmodigheden kender jeg alt til :-) Håber du bliver glad for resultatet.

    SvarSlet
  5. Nej hvor er de pæne! Det er lige sådan nogen jeg har søgt en opskrift på....tak for at du vil dele opskriften med os.
    Lene

    SvarSlet
  6. Her har du et link. Måske der findes en lettere måde at linke på, den kender jeg ikke;O)
    http://mitsted-hellejescika.blogspot.com/?spref=fb

    SvarSlet
  7. @Helle, jeg var lige inde at kigge via dit link - hvor blev de fine, men hvad mener du med at de ikke er ens? Fik du lavet en for lang - eller monteret en fra vrangsiden? Jeg prøvede at lægge en kommentar hos dig, men den komme ud med en fejl.. Håber du ser denne istedet.

    SvarSlet
  8. Har prøvet flere gange i dag at lægge svar, men on/off har jeg problemer med at kommentere. Men de er begge fine ens i mønster og størrelse. Den anden er tofarvet. :O)

    SvarSlet
  9. Hvor er de bare fine! Muslingekanten ved hånden er lige i øjet!

    SvarSlet
  10. Jeg har en del rester af alpakka - hvad vejer sådan et par stykker. Jeg er klar over at det afhænger af længden, men jeg er en hæklenovice - så det ville være dejligt hvis du gad veje og måle længden, så kunne jeg sikkert regne lidt på det :-))))

    SvarSlet
  11. Hvor er de fine, den opskrift gemmer jeg. Tåler ikke uld men måske jeg kunne hækle i andet også.

    SvarSlet
  12. Så fik jeg lavet et par af de dejlige pulsvarmere :)
    http://fletogsjov.blogspot.com/2011/10/pulsvarmere.html
    Tak for opskriften, har naturligvis linket

    SvarSlet
  13. Ihhh hvor er det dejligt at se jeres færdige værker - 1000 tak til jeg der har smidt links ind :-)

    @Inge, jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, men jeg har kun sådan en gammel Ginge køkkenvægt fra 50'erne, den er helt ude af kurs så bagværk herhjemme er på slump! Jeg tror jeg brugte lige under 1 nøgle Sandness baby Alpakka til et par. Hvis du bruger almindelig alpakka bruger man nok lidt mere (det er meget tykkere).

    Et lille tip - hvis man hækler dem lange og de bliver for stramme om underarmen, så kan man lade de nederste 5-6 cm være åbne (under montering) - lav dernæst et par knaphulsløkker og sy nogle knapper på - dejligt improviseret (som altid) - men det ser stadig flot ud..

    SvarSlet
  14. Jeg har lige fået lavet et par til mig selv og et par til tøsebarnet i mini størrelse. Vi elsker dem. Tusind Tak For den super skønne opskrift. Kig forbi blloggen her: www.fantastisksommerfugl.blogspot.com hvis du vil se resultatet. Der skal helt sikkert laves et par eller to mere :-)
    Mvh Tina

    SvarSlet
  15. Thank you for taking the time to post your lovely designs! Greetings from Brighton!

    SvarSlet
  16. Hej
    Tusind tak for opskriften, som jeg nu sidder og prøver kræfter med. Må jeg spørge er lmbuen de to lm man springer over i forrige række eller er det den ene lm, som er mellem de to stgm? Håber du ser dette, selvom indlægget har nogle år på bagen :-) Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  17. Hejsa. Er de hæklet i spiral eller rækker?

    SvarSlet