Sider

onsdag den 7. september 2011

Hæklet pulsvarmere

Her er et par skønne pulsvarmere til kolde dage, som er ret søde i mønstret og hurtige at lave. Forhåbentlig kan de modstå selv den værste frost :-)
 
 
 
Sværhedsgrad: Øvet
Garntype: Strømpegarn
Hæklenål str. 3.
 
Hvis man bruger tykkere garn/nål kan 5. runde udelades, bruger man tyndere garn/nål skal 5. runde gentages.
 
Pulsvarmerne er lavet 8 ens firkanter der bliver syet sammen af 4 stk til hver. Der er afsluttes med en kant af muslinger for oven.
 
Start med 5 lm og saml til en ring med en km
 
1. omg: 2 lm (udgør 1 stgm) lav 15 stgm i ringen (= 16 stgm i alt)
2. omg: 2 lm, og en popcorn i samme maske, der hækles nu popcorn i hver stgm omg rundt (= 16 popcorn i alt)
3. omg: Der skal nu arbejdes mellem popcornene i denne omg. Hækl 3 lm og en knop i samme mellemrum. * 1lm, en knop* i hver maske omg ud. (= 16 knopper med 1 lm i mellem). Du har nu cirklen som er inden i firkanten.
4. omg: Dette er omgangen som danner firkanten rundt om cirklen. Start i mellemrummet mellem knopperne. Lav 2 lm og 2 hstgm i samme maske. I næste mellemrum laves 3 stgm, næste mellemrum laves 3 dbstgm, 3lm, 3dbstgm, som udgør et hjørne. Næste mellemrum efter hjørnet laves 3 stgm. gentag 3 gange mere.
5. omg: Dette er den sidste runde. Hækl 4 lm og lav dernæst 3 stgm i først kommende mellemrum. I næste mellemrum hækles der 3 stgm. Nu skal der laves et hjørne af 3 stgm, 3 lm, 3 stgm, og dernæst forsættes arb med 3 stgm i hvert mellemrum indtil næste hjørne. Fortsæt 2 gange mere og når sidste hjørne er nået, hækles der 2 stgm i sidste ledige mellemrum og der samles i 3 lm af de 4 lm fra starten af runden og afsluttes med en km. Bryd garnet.

Lav 7 firkanter magen til.

Montering:

Sy 4 firkanter sammen (= 1 pulsvarmer) og lav dernæst en række fm i toppen – bemærk at antallet af fm skal være deleligt med 5 (= en musling).

Hækl nu muslinger hele vejen over:

Start med en lm, 1 stgm i 2 fm fra start 4 stgm i samme maske, spring 1 m over og hækl 1 fm i næste maske, forsæt med *5 stgm, 1 fm* rækken ud. Bryd garnet og hæft ender. Sy ca 2½ til 3 sm sammen for oven og lad ca. 5-6 cm forblive åbne til tommeltotten og sy næst resten sammen. Hæft ender. Montér den anden pulsvarmer på samme måde.

Opskiften har ligget på min hjemmeside siden 9. januar 2011!

15 kommentarer:

  1. De ser lækre ud, dem må jeg da prøve ;0)
    Tak for opskrift

    SvarSlet
  2. Meget smukke. Tak for det.

    SvarSlet
  3. Tusen takk for at du deler oppskriften - de var veldig fine :)
    Jeg har også tatt meg den frihet og legge deg til i blogglisten min :)

    SvarSlet
  4. Hvor er de super fine. Dem vil jeg straks få lavet, de vil passe super fint til min Poncho som er færdig og ganske få dage :-)
    Tak for de fine indlæg.

    SvarSlet
  5. De er ret fede :)
    Dem tror jeg hellere jeg må skrive på min to do liste. Og så ellers skynde mig at få dem done :p
    Efteråret er allerede begyndt at bide lidt i mine fingre om morgenen, de her ville nok hjælpe lidt på det :)

    SvarSlet
  6. De er super fine, men synes at mine firkanter bliver ret små med strømpegarn og nål nummer 3. Har kun lavet den ene, for vil ikke lave 8, hvis de er for små.
    Hvad måler dine firkanter?

    SvarSlet
  7. Hej Camilla,

    En firkant med 5 omgange måler ca. 8.5 cm x 8.5 cm. Samlet måler mine 4 firkanter (til en pulsvarmer) ca. 18 cm i bredde når de er syet sammen. En måde man tjekke om man kan passe disse, er at tage et målebånd og måle omkreds af dit håndled ca 5 cm fra håndryg - størrelsen passer hvis du måler mellem 18-20 cm!

    Hvis man ønsker ekstra bredde kan man gentage 5. runde et par gange eller bruge tykkere garn/større nål størrelse :-)

    SvarSlet
  8. These are beautiful! I can't figure out in English what I'm supposed to do on Line 3. Can you tell me what it means please?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi there,

      Round 3: work between the popcorn stiches (or puff-stiches) and start the round with following: ch 3 + dc 2 tog in the first space, then *ch 1, in next space dc 3 tog* continue *-* until you have 16 in total in the circle.

      Round 4: this is the round that makes the square. Start in the first space between the 3dcs tog from previous round: ch 2 + 2 hdc in same space. In next space dc 3, next space tr 3, ch 3, tr 3 (you have now made the corner), next space dc 3 - repeat this 3 times to complete the square.

      Round 5: ch 4 and dc 3 in next space. Next space dc 3 again, now work the corner dc 3, ch 3, dc 3, continue dc 3 in next 2 spaces and do the next corner. Repeat twice to complete the square but work 2 dcs in the last space and end with a sl st in 3'rd st from start.

      make 7 squares more and sew together 4 and 4 - leave 5-6 cm open for the thumb.

      Have fun :-)

      Slet
  9. Hvor meget garn går der til pulsvarmerne? Jeg har nemlig en rest.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror nok at der bliver et par ud af et nøgle strømpegarn, men jeg kan faktisk ikke huske det :-(

      Slet
  10. Thank you for sharing a beautiful pattern,they are fun to make and my girls and I just love them!!

    SvarSlet
  11. Hej. Kan du ikke hjælpe mig.
    Hvor mange stg. bruger du til din popcorn maske, jeg synes jeg kan finde opskrifter hvor der er 4 og opskrifter med5.
    En knop er det samme som en popcorn?

    Tak for hjælpen.

    SvarSlet
  12. Hvordan laver du en knop i runde 3

    SvarSlet